Wczytywanie
Korzystasz z wersji demonstracyjnej. Pełen dostęp do podręcznika kursanta uzyskasz po zakupie jednego z pakietów testów.
KUP TERAZ!

Skrzyżowanie równorzędne

Jest to przecięcie, połączenie lub rozwidlenie dróg, na których pierwszeństwo przejazdu nie zostało określone za pomocą żadnych znaków. Niektóre takie skrzyżowania są wyjątkowo niebezpieczne. Mogą dezorientować kierującego, dlatego ustawodawca dla bezpieczeństwa oznaczył je następującymi znakami drogowymi: A-5 oraz P-14.

    
Rys. 1 Znaki A-5, P-14, C-12

Znak ruch okrężny C-12 również oznacza skrzyżowanie, na którym pierwszeństwo nie zostało określone, dlatego przyjmuje się, że jest to tzw. rondo równorzędne – rzadko spotykane w Polsce. Przykład takiego ronda przedstawiono na rys. 2.


Rys. 2 Rondo równorzędne

Kolejne przykłady skrzyżowań równorzędnych przedstawiają rys. 3 i 4.

          
Rys. 3 Skrzyżowanie równorzędne                                         Rys. 4 Skrzyżowanie równorzędne

 

Zasady pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniu równorzędnym

1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, ma zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa:

·         pojazdowi szynowemu, bez względu na to, z której strony nadjeżdża,

·         pojazdowi uprzywilejowanemu.

2. Kierujący pojazdem, skręcając w lewo, ustępuje pierwszeństwa przejazdu pojazdowi jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.

3. Dojeżdżając do skrzyżowania, kierujący musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom będącym po jego prawej stronie. Przepisy te stosuje się również w razie przecinania się kierunków ruchu poza skrzyżowaniem – jest to zasada prawej ręki.

Zgodnie z powyższym przepisem w sytuacji przedstawionej na rys. 5 kierujący pojazdami 1, 2 i 4 mają obowiązek umożliwić przejazd pojazdowi uprzywilejowanemu w pierwszej kolejności, mimo że kierujący nim widzi znak „ustąp pierwszeństwa”.


Rys. 5 Pojazd uprzywilejowany na skrzyżowaniu

Zgodnie z omawianym przepisem w sytuacji na rys. 6 kierujący pojazdem szynowym nr 3, mimo że wykonuje zmianę kierunki jazdy w lewo, nie ustępuje pierwszeństwa. Wręcz przeciwnie – ma pierwszeństwo przejazdu. Na skrzyżowaniu równorzędnym – niezależnie od tego, z której strony nadjeżdża pojazd szynowy – zawsze ma pierwszeństwo. Natomiast relację pojazdów nr 1 i 2 rozwiązuje zasada prawej strony. Pojazd nr 1 ma prawą stronę zajętą przez pojazd nr 2. W związku z tym kolejność przejazdu na tej ilustracji jest następująca: 3, 2, 1.


Rys. 6 Pojazd szynowy na skrzyżowaniu równorzędnym

W kolejnym przykładzie, na rys. 7, kierujący pojazdem nr 1, zbliżając się do skrzyżowania, ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nr 2, który jest z jego prawej strony, oraz pojazdowi nr 3 jadącemu z przeciwka i skręcającemu w prawo. Zatem kolejność przejazdu na tym skrzyżowaniu jest następująca: 3, 2, 1.


Rys. 7 Skrzyżowanie równorzędne

Następny przykład skrzyżowania równorzędnego przedstawia ilustracja nr 8. Kierujący pojazdem nr 3, dojeżdżając do skrzyżowania, ma prawą stronę wolną, dlatego może wjechać na skrzyżowanie. Jednak w związku z wykonywaniem zmiany kierunku jazdy w lewo ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nr 1. Zatrzymując się na środku skrzyżowania, zwalnia w tym celu prawą stronę dla kierującego pojazdem nr 2.

Gdy pojazd nr 2 już przejedzie, prawa strona zwalnia się kierującemu pojazdem nr 1. Po opuszczeniu skrzyżowania przez pojazd nr 1 kierujący pojazdem nr 3 również może zjechać ze skrzyżowania.


Rys. 8 Skrzyżowanie równorzędne

 

By:
Twój postęp: 0/1215 (0%)

Kliknij "Lubię to" a otrzymasz news'y, porady, pytania testowe i wiele innych z życia kierowców.

© Ltesty.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone
Pomoc zakupu
Potrzebujesz pomocy?
Zobacz krok po kroku jak dokonać zakupu:
Pomoc zakupu >>

Strona używa
plików cookies.

Akceptuję